Road trip dag 2 - Reisverslag uit San Simeon, Verenigde Staten van Stan Braakman - WaarBenJij.nu Road trip dag 2 - Reisverslag uit San Simeon, Verenigde Staten van Stan Braakman - WaarBenJij.nu

Road trip dag 2

Door: Stan Braakman

Blijf op de hoogte en volg Stan

28 December 2015 | Verenigde Staten, San Simeon

Vandaag zijn we vroeg opgestaan want we moesten nog een uurtje rijden naar Hearst Castle. De rit ging via de kust en we zijn dan ook even gestopt op een mooi punt waar je kliffen had. Een paar foto’s en door naar Hearst Castle.

Aangekomen bij het kasteel werden we verrast bij de hoeveelheid mensen er waren. Snel onze tickets kopen dan maar. We hadden erg veel geluk. Er zijn 5 verschillende tours die je kunt doen in het kasteel. Het kasteel is dus zo gigantisch dat je het niet eens in een keer kunt zien. 2 tours waren al geheel uitverkocht voor alle verschillende tijden. Elke 10 minuten startte iedere tour. Dat betekent dat er 30 tours starten per uur. Wij waren er al rond 10:30 en voor ons leek de “design the dream” tour het leukst. Deze tour zou 2 en een half uur duren. Tijdens het kopen sprong het bord naar sold out voor de gehele dag. Wij hadden de laatste tickets! Dit waren wel de tickets voor 2:40.

We hebben eerst een beetje rond gelopen in de grote lobby. Er waren een aantal kleine winkeltjes voor toeristen natuurlijk. Ook was er een klein museumpje waar je vrij doorheen kon lopen. Dit museumpje gaf je de geschiedenis van Meneer Hearst en zijn familie. Zijn begin van zijn rijkdom was toen hij een krantenbedrijf kocht. Dit groeiend bedrijf resulteerde dat hij meerdere kocht in andere staten in Amerika. Hij groeide zover dat hij eigenaar was van 90 bedrijven in multimedia. Naast kranten ook magazines, radiostations en filmproducenten. Verder bevatte het museumpje een voorproefje van de kamers en de stijl die je aan zult treffen. Het stond er vol met peperduren kunstvoorwerpen van allerlei stijlen. Meneer Hearst was een kunstliefhebber en dat was te merken in zijn stijl. Verder was er informatie over zijn privé dierentuin die hij had op zijn land. Het was de grootste privé dierentuin in Amerika met super veel verschillende dieren. Het kasteel is nu afgegeven aan de staat California en is nu een nationaal park in 1957.

Hierna zijn we naar een film geweest die in het ticket zat. Deze duurde maar liefst 40 minuten en begon met dat zijn vader rijk was geworden door het mijnen. Hij kocht hiermee land waar zijn zoon meneer Hearst als jonge jongen ging verkennen. Hij ging op jonge leeftijd samen met zijn moeder reizen door heel Europa en kreeg in ieder land iets van de kunst mee. Deze stijlen van het oude Griekenland tot Italiaans gebruikte hij als inspiratie. Hij groeide in zijn business en had huizen in verschillende staten. In California wilde hij dan zijn droomkasteel bouwen. Hij plande het te bouwen in 2 jaar, maar dat liep uit tot 28 jaar. Samen met zijn architecte, Julia Morgan ontwierpen ze ieder patroon en begonnen ze met het aanleggen van wegen en het vlak maken van de grond. Hij bouwde een gigantisch kasteel geïnspireerd door zijn reis door Europa. Naast het runnen van zijn zaken ontwierp hij zijn kasteel met alle gasthuizen. Hij sliep iedere dag ongeveer van 6 tot 10 ’s ochtends. Dus met iedere dag 4 uur slapen kun je nog steeds oud worden. Hij is namelijk 88 jaar oud geworden.

Na de film hadden we nog anderhalf uur vrij voordat we met de bus naar de top konden rijden. Deze tijd hebben we doorgebracht op het strand wat één mijl afstand was van de lobby. Even lekker uitwaaien en genieten van het lekkere zonnetje aan het strand. Dan terugrijden en de tour kon beginnen.

Met de bus reden we de berg op. Er waren een aantal dieren te zien en dit waren een enkele dieren van zijn dierentuin die ze vrij hebben gelaten op zijn grond. De meeste dieren hebben ze naar andere dierentuinen gebracht. Er liepen nog Zebra’s rond, maar helaas hadden we alleen de geiten gezien. Op de berg al had je een mooi uitzicht over de bergen en de zee. Hoe hoger we gingen hoe mooier. Ook zagen we al een paar kleine hutjes.

Aangekomen met de bus bij het kasteel zag je al de omvang van het kasteel. Het was gigantisch groot. Nadat je aangewezen wordt aan je gids begon onze tour via een glimp van de tuin naar het grote bekende buitenzwembad, Neptune pool. Het was een gigantisch zwembad, maar helaas waren ze het aan het restaureren. Slecht begin dachten we… Het grote zwembad in de stijl van de Grieken was altijd al aan het lekken. Zelfs toen hij er woonde lekte het 10.000 gallon (meer dan 35.000 liter) per dag. Momenteel was het al meer dan 40.000 gallons per dag. Ze wilde het restaureren in een korte tijd, maar ze moeten ieder steentje nummeren en fotograferen om het zo goed mogelijk te herplaatsen. Dit kostte ze al 2 jaar en waarschijnlijk nog eens 2 jaar. Zelfs nu was het geweldig om te zien.

Daarna gingen we naar een van de 7 gasthuizen. Iedere gast had een kamer en een eigen douche. We waren in het oudste gasthuis van ongeveer 1920. Het had een mooie stijl en alles was tot in de detail uitgewerkt. Iedere kamer had allemaal unieke karakteristieken. Ieder plafond had zijn unieke vorm en alle beelden en schilderijen waren hooggewaardeerde kunst. We mochten niets aanraken en eten en drinken was verboden. We mochten alleen op de aangelegde paadjes lopen. Het stond er vol met verschillend meubilair. Alles, en daadwerkelijk alles was tot in de details uitgewerkt. Er zijn in totaal 165 kamers en daarvan zijn 56 slaapkamers. Er werkten ongeveer 300 mensen full time. Er waren altijd gasten in het kasteel. Dit kon vrienden en familie zijn, maar ook de postbode of zijn dokter of grote bekendheden. Hij nodige iedereen uit en wilde iedereen leren kennen. Hij was een open stille man die graag aan iedereen wilde laten zien hoe zijn kasteel eruit zag.

In het grote kasteel had 4 verdiepingen en ze kamers waren magnifiek. Omdat het bouwen zolang duurde veranderde zijn stijl ook en waren er modernere delen in het gebouw. De gids vertelde dat hij zijn kunst kocht uit catalogen en als hij een vinkje op de kaft zette dan wilde hij elk object van de cataloog kopen. Dan moest zijn bieder in New York er maar voor zorgen dat hij alles kreeg. Toen hij overleed was het huis nog niet eens geheel af. Hij heeft zelf het eindresultaat van de vierde verdieping niet gezien naast foto’s want hij lag in het ziekenhuis aan het eind. Er was zelfs een kamer voor een zuster inbegrepen die direct naar zijn kamer s kon komen. Verder hebben we zijn tennisbanen en binnenzwembad gezien. Zijn binnenzwembad was groot en had een soort balkon als duikplank. Sommige tegels op de grond en de bodem van het water hadden 24 karaats goud steentjes. Er is twee keer een film opgenomen in het kasteel. De eerste keer was Spartacus, maar het moest opgenomen worden tussen alle toeristen door en er bleef uiteindelijk, maar een paar seconden van over. Verder is er de videoclip van Lady Gaga opgenomen. Dit duurde allemaal langer dan ze dachten en daarom doen ze nu ook niets meer opnemen in het kasteel.

Dit is alles wat wij tijdens onze tour hebben gezien. Er zijn nog 4 andere tours door het kasteel die andere dingen bezichtigen zoals de grote eetzaal of de keuken waar de koks iedere dag de maaltijden bereiden voor al zijn gasten. Na de tour mochten we nog even vrij rond te lopen in de tuin en daarna moesten we met de bus weer naar beneden. Het was echt een plaatje. Aan de ene kant uitzicht over de zee (en nu zonsondergang) en aan de andere kant de bergen. Het was een uniek kasteel wat zeker in mijn gedachten blijft. Op het moment zitten we in de auto op weg naar Ridgecrest. Dit is een dorpje dicht bij Death Valley National Park. Hier gaan we morgen de hele dag in hiken en rondrijden. Sorry voor mijn lang verslag vandaag, maar ik moet jullie ook wat leesplezier geven in de vakantie.

• 29 December 2015 - 09:58

Carla:

Ha boy het is inderdaad een erg groot kasteel. Wij hebben het opgezocht en foto's gezien, het is giga. Ben blij dat ik dat niet hoef te poetsen haha.
    Fijn dat jullie nu een auto hebben en kunnen gaan en staan waar jullie willen. Ben wel voorzichtig en kiek oet!! Ja komt bezorgdheid weer zul je denken, ben je wel gewend om het te horen he.