Thanksgiving, chicago - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Stan Braakman - WaarBenJij.nu Thanksgiving, chicago - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Stan Braakman - WaarBenJij.nu

Thanksgiving, chicago

Door: Stan Braakman

Blijf op de hoogte en volg Stan

01 December 2015 | Verenigde Staten, Chicago

We hadden lekker een paar daagjes vakantie vorige week wegens Thanksgiving. Woensdag, donderdag en vrijdag had de hele universiteit vrij. Alle Amerikanen plannen dan om naar huis te gaan en alle exchange studenten gaan reizen. Zo ben ik ook gaan reizen.

Een tijdje geleden hebben Agnes en ik een Amerikaan ontmoet en hij woont in chicago, Peter. En ook hij ging tijdens Thanksgiving naar huis. Toevallig ging hij met de auto en konden wij meereizen. Dus dinsdag avond vertrokken we met de auto naar Chicago. De trip duurde ongeveer 12 uur en ik heb er ongeveer 9 van geslapen denk ik. Het was donker en er was eenmaal niet veel te zien.

's Ochtends kwamen we in Chicago aan met een uur tijdverschil. We hadden een kamer gehuurd via airbnb bij iemand thuis. De persoon leek een beetje vreemd, maar de kamer was oke. Het was erg dichtbij een metrolijn waarmee we makkelijk naar het centrum konden.

Later de middag zijn we naar het centrum gegaan en zijn we naar het bekende Milleniumpark geweest. Het is een mooi park met veel leuke dingen om te zien in een klein oppervlak. 's Avonds zijn we verder gelopen naar de Navy Peer. Deze pier was erg groot en er zijn veel shops en winkels op de pier. Helaas hadden ze sinds september het reuzenrad afgebroken. Er waren weinig mensen op de pier en we zijn al vroeg naar huis gegaan want Agnes is bijna de hele rit wakker gebleven.

Donderdag zijn we opnieuw naar het centrum geweest om al vroeg naar de Thanksgiving parade te gaan. Dit is een grote parade die te vergelijken is met de carnavalsoptocht. Het was erg mooi en leuke dingen in de parade. Daarna hebben we vrienden getroffen die ook naar Chicago zijn geweest. Het was eigenlijk een toeval dat we ze tegenkwamen.

's Avonds zijn we naar Peter geweest die ons uitgenodigd had voor de Thanksgiving dinner bij zijn familie. Helaas kwamen we een beetje laat aan want ze waren al om 4 uur begonnen met het dinner. Dit hadden we niet verwacht dus we waren iets later. Natuurlijk hadden ze kalkoen en granberries. Het was erg lekker en heel erg typisch. Het is een soort van traditie dat iedereen na het eten naar American Football kijkt en ze regelen de grote wedstrijden tijdens Thanksgiving.

Vrijdag was de bekende black friday. Helaas verliep deze anders dan gedacht. Agnes wilde natuurlijk gaan shoppen voor deze grote kortingen tot wel 80%. Helaas was er een demonstratie in Chicago omdat ze een video hadden geplubiceerd waar een politie een zwarte jongen heeft neetgeschoten 1,5 jaar geleden. Het was iets groots in Chicago want de politie agent schoot 16 kogels zonder een sterke reden. De demonstratie blokten alle ingangen van de winkels zodat niemand naar binnen kon. De hele straat was vol politie en demonstranten en de sfeer was niet zo goed. Hoe dan ook waren er geen opstandjes, maar het was niet prettig om langer te blijven. We zijn later wel nog naar andere winkels geweest die niet in het centrum liggen om daarna door te gaan om met de grote groep gezellig eentje te gaan drinken.

Zaterdags zijn we eerst nog even naar de winkels gegaan want ze hadden nog steeds de kortingen omdat er amper winkeliers waren op black friday wegens de demonstratie. Helaas moest ik dan ook maar even de winkels in.

Tegen de avond zijn we naar de Willistower gegaan, vroeger heette het de Sears tower. Dit is het hoogste gebouw in chicago. Het was het hoogste gebouw in de wereld van 1974 tot 1998 met een hoogte van 442 meter. Het was donker en de hele stad was verlicht. Het was een geweldig uitzicht over de stad. Je zag nu pas hoe groot en vlak de stad wel niet is. Het zag er super mooi uit. De toren had ook iets speciaals. Ze hadden glazen boxen aan de buitenkant van het gebouw waar je in kon. Je stond op een glazen plaat en zag de grond ver onder je voeten. Het was super mooi en een unieke ervaring.

Zondag ochtend zijn we al weer vroeg vertrokken naar Richmond. Het was een langere rit omdat we iets meer verkeer hadden. Nu was het wel daglicht en kon je veel van de staten zien. We reden van Illinois door Indiana, Ohio en West Virginia. Het was een 14 uur lange rit naar huis en we kwamen rond half 11 weer in Richmond aan.

Ironisch genoeg heb ik me de maandag ochtend verslapen, terwijl ik een persoon ben die graag op tijd is. Dit komt omdat ik de tijd van me wekker niet had terug gezet naar de tijdzone van Richmond. Dus ik was een uur te laat en kwam er pas achter toen ik de ontbijtzaal wilde verlaten.

Vandaag heb ik ook een heel lief pakketje ontvangen van thuis. Ten eerste zat er de oude telefoon van mijn moeder in zodat ik nu weer kan WhatsAppen. en daarnaast zat er ook iets van de Sint en Piet in. Heerlijke typische Nederlandse lekkernijen. Ik zal ze hier eens laten proeven want lekker snoepgoed is! Dankjewel

• 01 December 2015 - 07:15

Manon:

Leuk verhaal Stannie! Lijkt me echt heel bijzonder om Thanksgiving te kunnen/mogen meemaken. Wij kennen het alleen maar van tv. Leuk om te lezen allemaal! Wij hadden helaas geen vrij, haha.
    Wat slim van je, een uur verslapen.. ochja, kan gebeuren toch?! Waarschijnlijk dus de eerste keer sinds je daar bent!
    Geniet van de lekkernijen van Sint en Piet, speciaal uitgezocht voor jou om toch een beetje die Sintsfeer te proeven daar.
    Zo, een van de laatste weekjes school. Succes deze week!

Tot op de app.
    Liefs, xxxx

• 01 December 2015 - 20:19

Carla:

Ha junkske je hebt het erg leuk gehad lees ik en van je korte vakantie genoten. Ik begrijp dat Chicago een mooie stad is en zeker de moeite is. Ja en af en toe moet je winkelen, dat is toch je grote hobby haha.
    Ben blij dat het pakketje is aangekomen want het schijnt dat dit vaak niet het geval is.
    Nou laat het jullie smaken!!
    Nu de laatste loodjes en veel succes met je tentamens.
    Liefs xxx

• 01 December 2015 - 20:21

Carla:

Ben benieuwd naar ee foto's